Kategorier
Ukategorisert

Biler skal bare virke.

Jeg kan ikke så mye, men jeg får til det meste. Det kjedeligste i verden, etter datatrøbbel, er biler, og da spesielt biler med varsellamper. Biler og datamaskiner skal virke. Punktum.

Jeg kjøpte meg ny gammelbil i høst, altså i 2021 og ikke høsten i år. Det tok ikke så lang tid før jeg hadde bingo i gule varsellamper. Den første reparerte jeg greit. Den sa visst bare at dieseltanken hadde en mangel. Lampe nr. to sluknet av seg selv. Aner ikke hva den egentlig prøvde å fortelle meg. Tre gule lamper er likevel rikelig.

En sånn dere instruksjonsbok som følger med diverse duppeditter som kjøpes ble bladd i. Symboler ble gjenkjent. Teksten ved siden sa. Ingenting. Kjørte bilen på verksted. De tok den inn, koblet til en datamaskin og sa, «500 kroner. Lampene er borte, og vi aner ikke hvorfor. Prøv å bytt dieselfilter. Det er billigst». Jeg tror lampene var borte fordi motoren var av. Innen jeg parkerte bilen 7 km senere var det diskotek i dashbordet igjen. Og diskotek har det vært en stund.

Lørdag hadde jeg besøk. To venner tok turen fra Oslo i en helt ny Etron. Den var flott. Lørdagskveld kjørte vi rattkjelke. Mange turer. En tur med strava. Den sa 51,7 km som topphastighet. Fortere går det ikke når de har grusa. Men det var fort nok til at jeg grusa de andre.

Etter turen skulle vi til seters. Ikke for å gjøre oss fete, selv om vi gjorde en upåklagelig innsats i så henseende. Jeg bestemte meg for å gjøre noe jeg svært sjelden gjør. Jeg skulle kjøre fort. Det er skummelt. Vanligvis liker jeg ikke å gjøre skumle ting. Grensen går ved dating. Og jeg prøver helst unngå det også. Men tilbake til kjøreturen. Det er mye oppover. Bilen er ikke akkurat noen racerbil, så farten blir aldri enorm. Mørket gjør at biler og annet med lys ses tidlig. Klokka gjorde at de fleste barn og andre kjelkeakere er innendørs.   Alt lå til rette for en kalkulert risiko.

Vanligvis slipper jeg gassen en stund før svinger, men nå bremset jeg aktivt før svingene. Det var full gass på andre gir etter alle skarpe svinger. Rette strekker gikk på 3 gir. Bilen har 6. gir, så det er en del å gå på. Denne Etron ble jeg ikke kvitt. Lurer på om den rett og slett går mye bedre. Turen til seters er den raskeste jeg har gjort, uten at jeg på noen tidspunkt var i nærheten av å kjøre av. Et par steder kunne nok elg vært en ubehagelig overraskelse, men de dukker helt opp på date.

Søndag var varsellampene i dashbordet borte. Jeg aner ikke hvordan jeg reparerte bilen, men mye tyder på at jeg kjører for sakte for ofte. Nå kan jeg reparere bil også. Det var faktisk litt gøy.

Legg inn en kommentar