Jeg tror fritt skolevalg kan gi oss et bedre samfunn enn det vi har nå. I dag blir jo elevene sortert etter karakterer. De med best karakterer får førstevalg. Karakteren forteller i stor grad hvilken hukommelse elevene besitter og i hvilken grad de er lojale mot skolesystemet, og egentlig lite annet.
Det finnes en del jobber i Norge som krever kommunikasjonsevner. Praktisk sans er også ønsket i noen yrker. I noen yrker er egenskapen å spille annenfiolin vesentlig. Vilje til å sette seg selv i fare og vurdere grensene for risikoen fortløpende kan være forskjellen på liv og død i noen tilfeller. Er yrkesdrømmen selvmordsbomber, eller brannmann i atomkraftverk, eller livvakt teller også viljen til å dø ved behov inn. Dette er eksempler på egenskaper karakterene sier svært lite om.
Sannsynligheten for å få helsepersonell som kan og liker mennesker er trolig langt større om vi innfører fritt skolevalg og driter i systemet vi har i dag. En svenskevits sier treer i sløyd er kravet for å bli hjernekirurg i Sverige. Treer er muligens litt lavt, men det er ingen problem å komme gjennom videregående skole med 6 i snitt og ha 10 tommeltotter. Og da står legestudiet åpent. Er faktisk usikker på om jeg foretrekker 10 tommeltotter i hjernen min fremfor en som kan bruke sag og hammer.
![](https://i0.wp.com/eitoganna.no/wp-content/uploads/2023/03/Ja-til-fritt-skolevalg.jpg?resize=580%2C773)
Til tider kommer mennesker med 10-tommeltotter inn i praktiske studieretninger. Studiene kommer de gjennom, men det stopper når de skal jobbe. Heldigvis for dem kan de studere videre og ende opp i høyere stillinger. Slik ender vi opp med forskrifter og regler laget av mennesker uten praktisk sans.
![](https://i0.wp.com/eitoganna.no/wp-content/uploads/2023/03/Ja-til-fritt-skolevalg1.jpg?resize=580%2C773)
Med fritt skolevalg vil plutselig de med best karakterer konkurrere med praktikerne om studieplasser for håndverkere eller helsevesen. Det er også mulig å komme inn i læreryrker eller helsevesen selv om evnen relasjonsbygging er bedre enn puggeevnen.
Kanskje kan vi også risikere at elever med høyt snitt velger det de har lyst til i stedet for det karakterene tilsier. Synes egentlig litt synd på dem som får gode karakterer ved et uhell og må velge å bli hjernekirurg eller advokat bare fordi foreldrene og rådgiveren mener de kaster bort talentet sitt ved å velge fritt.
Om politikerne vil redde landet ved å heve standarden på arbeidet som blir gjort rundt omkring håper jeg de begynner å diskutere inntakskriterier som sikrer oss rett kompetanse på rett sted.