Kategorier
Utbrent adjunkt

Motivasjonen

Postet: 17.02.20

Bloggen min kommer til å handle mye om skole. Skole opptar meg, selv om jeg har sluttet som lærer. Eller har jeg bare pause fra yrket? Hvem vet hva fremtiden bringer. 

I 2018 var lærerkarrieren min over. Facebookinnlegget med forklaring på hvorfor jeg var desillusjonert og utbrent ble delt 7000 ganger. Det ble også publisert i diverse nettaviser. Bl.a. Dagbladet: https://www.dagbladet.no/kultur/ferdig-som-laerer-har-ikke-lyst-til-a-jobbe-i-et-system-som-skaper-tapere/69812265. Et forlag tok kontakt og utfordret meg til å skrive bok om norsk skole. Nei, ble svaret mitt. 

Samtalen med forlaget ble tema over noen øl med to gode kollegaer. I følge dem er mitt syn på skole og grep som bør tas der, sjelden representert i skolediskusjonene. Synet som er sært og neppe i stand til å skaffe meg mange venner i lærerkollegiene, fagforeningene, skoledepartementene, utdanningsinstitusjonene eller blant politikerne, hadde ofte satt dem på nye tanker. Tanker de til tider adopterte og tanker de til tider kimset av. Diskusjoner om skoleverket hadde vi mange av. Uenigheter er ei det verste. Der alle tenker likt skjer ingen utvikling. 

Med klare oppmuntringer fra to av mine nærmeste kollegaer begynte boken å ta form. Forlaget ble kontaktet. I utgangspunktet var de interessert i meg som forfatter fordi læreren i meg nektet å hoppe bare fordi skoleledelsen sa hopp. Bokprosessen skulle foregå med hopping når forlaget sa hopp. Det samarbeidet skar seg fort. Tilfeldighetene ville det slik at et annet forlag krysset min vei. Interessen deres var tilstede, men en gjennomsnittlig svartid på 3 uker pr. mail er useriøst. I skigardsbransjen er interessentene borte etter tre uker. Slik ble det med meg også. Uansett var budskapet fra forlaget at jeg skulle gjøre jobben, mens offentlige stipendordninger skulle finansiere skrivingen. Forlaget ønsket egentlig bare inntektene. 

Eget forlag er selvfølgelig et alternativ. Utfordringen er at mye av stoffet i boken balanserer på kanten av det lærere har lov å skrive. Eget forlag med god juridisk avdeling er utenfor min økonomiske rekkevidde. Blogginnlegg kan være på noen få ord. Mange av de juridiske dilemmaene kan kuttes uten at sammenhengen i blogginnleggene blir borte. Hvert innlegg skal jo stå for seg selv. I tillegg gir blogg mulighet til å skrive om andre temaer jeg har på hjertet. Det er en del. 

Bloggens mål er ikke nødvendigvis å få mange lesere, men mer at det gir mulighet for å klarne tankene mine. Skriving er fint til slikt. Kan mine tanker sette i gang tanker hos en eller to andre, helst om forandringer i skolen, så er bloggen min vellykket. 

I hvilken grad noen finner bloggen interessant å lese vil tiden vise. 

Legg inn en kommentar