Kategorier
Ukategorisert

En ny og en gammel verden

Min nye verden er en sykmelding. Nå skal jeg på ingen måte skryte på meg et liv uten sykmeldinger. Har til og med noen over tre dager. Bl.a. medførte mygg noen dager på sidelinjen. Myggen i Zimbabwe har noe ved seg. Det nye er at jeg oppsøkte lege å spurte om sykmelding. Skulderspesialisten på sykehuset sa jeg måtte ta det med ro. Det har jeg gjort i hele sommer. Hjernen har hele tiden tenkt skulder. Elvepadling har kun foregått i stryk jeg kan padle baklengs i mørket med bind foran øre. Skulderspesialisten, som tydeligvis visste hva skigard er ristet bare på hodet når jeg sa at jeg tok det med ro og jobbet fulle dager med spett og stolpedriver. Men han skjønte også at skuldra var mye bedre i august enn april, så han nøyde seg med å riste på hodet. Noe må jeg jo ha gjort rett i sommer. Alternativt gjorde jeg absolutt alt feil forrige vinter da skaden kom.

Jeg fikk klare instrukser for hvordan jeg skal tilpasse jobben videre. Det kommer til å gå sakte. Slik det har gjort i sommer. Mye av sommeren hadde jeg ansatte som tok den delen jeg slet med. Nå må jeg ta mer av det selv. Tempoet må enda mer ned. Første dagen etter sykehusturen ringte jeg nav. Mens jeg ventet på svar googlet jeg sidene telefonventekøbokssvareren deres anbefalte. Og fant svaret jeg søkte. Gradert sykmelding kan være å jobbe full dag i redusert tempo. Akkurat slik jeg har gjort i sommer. Genialt. Spesielt for min psykiske helse. Den er ikke skapt for å sitte hjemme når jeg kan være til nytte. Samtidig har det slitt litt på hodet med redusert inntjening pga. vond skulder. Rent økonomisk hadde det både meg og firmaet hadde det lønt seg med 100% sykmelding fra mars, og jeg hadde fått det. Og sammenbrudd. Nå skal jeg jobbe i 70 % tempo. Tror det er omtrent rett fordeling. Ordningen er for god til at jeg vil misbruke den.

Min gamle verden er regel- og skjemaforvirring. Legen kjente ikke til denne typen gradert sykmelding. Jeg finnes ikke overrasket. Det er lenge siden jeg hadde slike forventninger til eksperter jeg kontakter. Mest fordi reglene er mange, uklare og forandres i hytt og pine. Var forresten artig å prate med damen i nav, som tok telefonen rett etter jeg var ferdig med å lese reglene. Hun var et herlig unntak. Hun kunne reglene hun jobbet med. Og det skulle egentlig bare mangle. Det som er frustrerende er at det forventes at jeg som arbeidsgiver skal kunne alle disse reglene og drøssevis av andre, når det er så komplisert at legen ikke kan dem og jeg egentlig heller ikke forventer gode svar når jeg ringer nav. Nå skal legen min ha honnør for å bli med på en googlerunde for å få bekreftet påstanden min. Eksperter som tviholder på sine feil slier jeg med. Liker legen min.     

Legg inn en kommentar