Nå kommer nok et kontroversielt barneoppdragelsesråd fra en gammel gubbe. Gi barna lommepenger, og gi det i kontanter.
Stadig ser jeg ytringer der unge mennesker mener skolen gjør en dårlig jobb i å forberede dem på livet. Jeg er langt på vei enig. Samtidig er det primært foresatte som har hovedansvaret for oppdragelsen, eller å forberede avkommet for livet, som oppdragelse kan kalles. Kontanter er den viktigste konkreten vi har i matematikken. Matematikkundervisningen var mye lettere når barna hadde forhold til kronestykker, tikroninger og 50-lapper.
Jeg kan se noen ulemper med kontanter. De er lettere å miste eller stjele. Og legger man virkelig den negative siden til er kontanter like smittefarlige som et dørhåndtak.
På den motsatte siden ser jeg store fordeler. Barna «tvinges» til å lære grunnleggende matematikk gjennom å bruke konkreter, altså kontanter.
Barn får et mye bedre forhold til hva ting koster. Med kort betales en sjokolade og en bil med den samme 4-sifrede koden. Budsjettet mitt i Thailand holdt med god margin fordi jeg brukte kontanter. Det var kjempeenkelt å se hvor mye jeg hadde tilgjengelig til enhver tid. Jeg vet dette kan gjøres via diverse apper også, men da får man bare se noen tall. Kontanter er langt mer konkrete. I tillegg til å regne på om beløpet jeg fikk tilbake stemte utviklet jeg språk rundt økonomien. Jeg kan telle til 1000 på thailandsk grunnet bruk av kontanter.
Når det er tomt for kontanter er det tomt. Diverse kort kan jo brukes selv om det er tomt på kontoen. Om jeg noen gang blir politiker og skal utjevne forskjellen mellom fattige og rike vil jeg kutte muligheten for kredittkort og kredittlån. Fordi det er enkleste måten å overføre penger fra dem som ikke forstår renter til dem som forstår renter. De som eier kredittkortselskapene, sliter ikke i dyrtiden for å si det slik.
Ved å la barn spare seg opp penger til dyrere gjenstander, lærer de noe vesentlig om sparing. Med kontanter vil selv de matefaglig svakeste se pengehaugen vokser.
Mitt primære mål med denne oppdragelsen er å forklare barna grunnleggende økonomi. Når de forstår det kan tallene flyttes over til apper og kort. I dag opparbeider alt for mange seg dårlig økonomi fordi grunnleggende kunnskap mangler. Kunnskap de kan få ved å forholde seg til penger som noe konkret.
De som vil utvide kunnskapen ved å knytte ukepenger opp til arbeidsoppgaver må gjerne gjøre det, men lommepenger som «borgerlønn» vil gjøre nytten for å forklare grunnleggende økonomi. Jeg tror flere enn gamle gubber får budsjettet til å gå i hop om det betales med kontanter.