Kategorier
Ukategorisert

Utvikling

Noen ganger er jeg mot utvikling. Andre ganger er jeg for utvikling. Nå utvikler jeg et brettspill. Arbeidstittelen er: «Helsevesenet». Undertittelen er: «et småsarkastisk spill om ditt liv». Trolig kommer teksten: «et politisk innspill».

Selve spillideen og utformingen gikk fort. Spillet er prøvespilt, og det virker. I hvilken grad spillet er gøy vites ikke. Det er ei heller det viktigste. 50 % av alle brettspill som kjøpes forblir innpakket. Med andre ord er det viktige å lage en salgbar eske.

Ikke alle brettspill hylles. Det kreves fin embalasje for å få dem dit.


Mens jeg utviklet spillet dukket 3 andre spill opp i hodet mitt. Med dette i tankene leter jeg etter rett brettspillprodusent. Minst et av spillene har verdensmarkedet som mål. Om spillideen virker da. Posen fra brettspillmessen i Essen er åpnet. Det tok noen år før jeg orket. Ikke noe galt om han som var med meg dit. Tvert i mot. Men han som egentlig skulle være med på turen, og som jeg utviklet brettspill med døde brått 2 dager før avreise. Slikt setter spor. Å åpne posen med brosjyrer åpner flere ting. Men nå greier jeg det. Tror jeg.



Nå jobber jeg med skrivet som skal sendes til diverse brettspillprodusenter. Det er gøy. De fleste brettspillprodusenter snakker mandarin. Det gjør ikke jeg. Ikke snakker jeg engelsk heller. Men jeg kjenner noen som gjør. Kreativitet er en av mine styrker, men kreativ engelsk har sine svakheter. I vert fall på ting som skal trykkes opp i mange eksemplarer. Prosessen med å finne produsent blir nok både artig og lærerik. Jeg gleder meg litt over den type frustrasjon.

Om prisen på produksjon er lav nok blir det å teste produktet på markedet. Da må jeg lære noe annet også. Distribusjon. Hvor mye påslag kommer i hvert ledd? Hvordan kommer det ut i butikk? Hvem står for salgsplakatene? Lønner det seg å selge hele spillet på idestadiet og la andre ta distribusjonen? Det er rett og slett mye små gutter må lære.

Som nevnt er engelsken min usødig, men tror dette bildet passer til koder som må knekkes.

Å utvikle brettspill er gøy. Om brettspillet blir vellykket og jeg ender med å distribuere det pr. post må jeg kanskje bestille et slik: «hvor i helvete ble pakken av program». Ikke all utvikling er god utvikling. Heldigvis er det lett å få hjelp på utvikling av det sistnevnte programmet da. Mange har jo allerede utviklet velfungerende bortsendingsprogrammer.   

Legg inn en kommentar